fbpx

Célkitűzés a gyakrolatban

A célkitűzés a coaching egyik sarokpontja, e nélkül nem létezik coaching folyamat, hiszen nem lenne értelme. A legtöbb cikkemben utaltam rá, némelyikben kicsit bővebben is írtam róla, mégsem született egyetlen anyag, amiben ez kerül fókuszba. Ezt most pótolom, mert akkor a jövőben elegendő csak erre a cikkre utalni.

Miért fontos a cél?

 

A coaching módszertan a sportból eredeztethető, John Whitmore volt az, aki a szemléletet az üzleti életben is elkezdte alkalmazni. Éppen ezért nem csoda, hogy a célfókusz az, ami a módszertan alapvető esszenciáját adja: mindig látnunk és tudnunk kell, hogy merre tartunk és mikor jutunk el oda. A cél tehát a változásunk irányát adja meg. A célokat saját magunknak kell kitűzni és csak saját magunk tudjuk azt is, hogy éppen hol állunk a megvalósítással. Whitmore tulajdonképpen ezeket a célokat hívja teljesítménycéloknak, vagyis olyan céloknak, amelyre saját teljesítményünk, cselekvésünk, képességünk van hatással.

 

Olykor egy nagyobb végcél (pl. munkahelyi előléptetés) kisebb teljesítménycélokra bontható, és akkor elsősorban olyan célért dolgozunk, amelyre mi magunk hatással lehetünk. A végcél esetében azonban, maradva a munkahelyi előléptetésnél, azért még szerepet játszik a cégstruktúra, a versenytársak, kollégák viselkedése, tehát nem csak és kizárólag rajtuk múlik az eredmény.

 

Na, de visszatérve a célkitűzéshez. Talán első olvasásra nem is tűnik annyira bonyolultnak, hogy célokat határozzunk meg, ráadásul csak saját magunknak, valahogy a hétköznapokból mégis sokszor kihagyjuk. Ennek általában az az oka, hogy nem szívesen szánunk időt saját magunkra, de benne van a kudarctól való félelem, a szembenézés, illetve sokszor az is, hogy fogalmunk sincs, hogyan álljunk neki. Most ehhez szeretnék egy kis segítséget adni.

S.M.A.R.T célkitűzés

Mivel ahogy az előbb említettem is, a célok áthatják a coaching módszertant, így nem meglepő, hogy a témában nagyon sok megközelítés fellelhető azzal kapcsolatban, hogy hogyan is fogalmazzuk meg a célokat. Whitmore szerint külön könyvet is lehetne írni a célkitűzés folyamatáról, én pedig most csak egyetlen blogbejegyzést szánok rá, így látható, hogy messze nem a teljesség igényéről van szó, csupán felvillantok egyetlen olyan megközelítést, amely nagyszerű támpont, ha valóban cél szeretnénk kitűzni. Ez pedig a S.M.A.R.T. célmeghatározás. Ez egy betűszó, ennek értelmében a cél legyen:

          Specifikus, vagyis konkrét (Specific)

          Mérhető, számszerű (Measurable)

          Attraktív, vagyis elérhető (Agreed)

–     Reális (Relevant)

          Tervezhető időben (Time-phased)

 

Ha céljaink ezeknek a paramétereknek megfelelnek, akkor igen nagy esély van arra, hogy valóra is váltsuk őket. Mindennek ismeretében nem marad más dolgunk, mint a legfontosabb célokat kilistázni, ezt követően pedig minden egyes célnál megvizsgálni, hogy megfelel-e a fent említett S.M.A.R.T. céloknak.

 

Amennyiben igen, akkor már csak a megvalósítás van hátra, hiszen ha megfelel a leírtaknak, akkor időben is tervezni tudjuk, mérhetővé, számszerűvé is tettük és ha valóban jól körülhatároljuk, konkretizáljuk, akkor azt is pontosan tudjuk, hogy elértük-e vagy sem.

 

 Elvont célok konkretizálása

Ez utóbbi bizonyos céloknál teljesen egyértelmű: letettem a nyelvvizsgát, lefutottam a Marathont, végre fogytam 15 kg-ot, stb… De vannak olyan célok is, amelyekben azt fogalmazzuk meg, hogy miben szeretnénk változni, megváltozni: legyek határozottabb, legyen nagyobb önbizalmam, legyek bátrabb. Ezeknél a céloknál nehézséget okoz felismerni a változást, éppen ezért, fontos a pontos célkitűzés és a konkretizálás.

 

Ha például önbizalmamat szeretném növelni, akkor először is arra kell fókuszálni, hogy saját magunk számára meghatározzuk mi az önbizalom. Milyen készségekből, tulajdonságokból áll össze és ezekből mennyit birtokolunk, miben kell erősödnünk. Ezek után azt kell megvizsgálni, hogyan lehet a szükséges készségeinket egyesével erősíteni, milyen próbákat tehetünk magunk elé, amit ha meg tudunk valósítani, akkor érezhetjük a fejlődés hatását, eredményét. Így már egy önbizalommal kapcsolatos, kezdetben elvontnak tűnő cél is mérhetővé és konkréttá tehető.

 Siker és jutalmazás

A folyamatból is látszik, hogy vannak célkitűzések, amelyeket viszonylag gyorsan meg tudunk fogalmazni, vannak azonban olyanok, amelyekre kell egy kis időt szánnunk. Éppen úgy, mint a megvalósításkor, a célkitűzés folyamatában is legyünk türelmesek saját magunkhoz! Vizsgáljuk meg, hogy mit tanulunk saját magunkról, mivel leszünk többek, miben változunk. Ha ezt láthatóvá tesszük saját magunk számára, akkor a sikerélmény sem marad el – ha pedig siker, akkor mindig legyen ötletünk arra, hogyan jutalmazzuk saját magunkat. Hiszen megérdemeljük!  

 

Itt találsz egy letölthető tervezőt, amelynek segítségével belefoghatsz a célkitűzésbe. Készen állsz?


Warning: spl_autoload(): open_basedir restriction in effect. File(edd_payment.class.php) is not within the allowed path(s): (/nfsmnt/:/data/:/usr/share/php:/usr/bin/:/apachetmp:/tmp/:/var/tmp/:/dev/urandom:/usr/lib/x86_64-linux-gnu/ImageMagick-6.9.11/bin-q16/:/usr/local/bin/:/etc/ssl/certs/ca-certificates.crt:/usr/lib/php:/usr/php72/bin/) in /data/4/b/4b71f94f-6e60-4dfe-a0e5-648563d1e9fe/szokolibernadett.hu/web/wp-content/plugins/another-mailchimp-widget/another-mailchimp-widget.php on line 173